|
|
|
|
|
Der er noget fascinerende ved brandbiler
Mon ikke de fleste drenge på en tidspunkt har ønsket at blive brandmand. Og der er da også noget fascinerende ved brandbiler. Nogen har bevaret interessen for brandbiler livet igennem - en af de mest kendte er nok Søren Rislund (Monrad og Rislund).
Her St. Heddinges Volvo motorsprøjte fra omkr. 1964, HH 69.904.
Her St. Heddinges Volvo motorsprøjte fra omkr. 1964, HH 69.904.
Jeg er medlem af Roskilde Stigeholdere, som holder Roskilde Brandvæsens gamle drejestige S1 kørende. Det er en Ford V8 fra 1937, den var i aktiv tjeneste lige til 1987 (!), og Stigeholderne blev dannet med det formål at redde bilen fra ødelæggelse. Læs om bilens historie her: http://www.roskildestigeholdere.dk/Historie.htm
Den kører med brandvæsensnummerpladen S1, men har 'skyggenummeret' NJ 22 871.
Den kører med brandvæsensnummerpladen S1, men har 'skyggenummeret' NJ 22 871.
Hvert andet år afholdes brandbiltræf (Sternfahrt) et sted i Europa, og Roskilde Stigeholdere deltager som regel med stigevognen. I 2011 var jeg før første gang med, og dette år fandt træffet sted i Frankfurt an der Oder og den polske by Slubice på hver sin side af Oderfloden. Aldrig har jeg set så mange brandbiler samlet på eet sted.
Her deltager Stigeholderne i det traditionelle optog gennem byen, klædt i foreningens dragter,
Her deltager Stigeholderne i det traditionelle optog gennem byen, klædt i foreningens dragter,
...og her kører Stigevognen i optog gennem Frankfurt.
...og her kører Stigevognen i optog gennem Frankfurt.
Et par tyske brandbiler, en Margirus fra Solingen og en Mercedes fra Wanne. Bemærk at den fra Solingen er indregistreret som historisk køretøj med alarmnummeret 112 som serienummer, og den fra Herne har gamle kredsbogstaver i DIN-skrift. Bemærk desuden sporvognen i baggrunden.
Et par tyske brandbiler, en Margirus fra Solingen og en Mercedes fra Wanne. Bemærk at den fra Solingen er indregistreret som historisk køretøj med alarmnummeret 112 som serienummer, og den fra Herne har gamle kredsbogstaver i DIN-skrift. Bemærk desuden sporvognen i baggrunden.
I 2011 deltog vi også i Odsherredsrallyet.
Vi kørte op til Vig i Stigevognen,
Vi kørte op til Vig i Stigevognen,
...og kørte en dejlig rundtur i det skønne Odsherred.
...og kørte en dejlig rundtur i det skønne Odsherred.
Vollsjö Frivillige Brandkår i Skåne har også en Ford stigevogn som ligner meget Roskildes S1.
Den kører endnu med det gamle Malmöhusnummer M 17613, foruden det nye nummer XLU 960, og den deltager som regel hvert år i Thulinträffen for klassiske køretøjer i Landskrona.
Den kører endnu med det gamle Malmöhusnummer M 17613, foruden det nye nummer XLU 960, og den deltager som regel hvert år i Thulinträffen for klassiske køretøjer i Landskrona.
Gundsø var min hjemkommune, indtil den blev lagt ind under Roskilde.
Denne International fra Gundsø Brandvæsen står på Næstved Automobilmuseum.
Denne International fra Gundsø Brandvæsen står på Næstved Automobilmuseum.
Også Gentofte kommune har sin drejestige S1, en Triangel fra 1937. Den var oprindelig stationeret på Gentofte brandstation, som var i brug indtil 1939, derefter overtaget af Civilforsvaret, som brugte stationen indtil 1984, og da stationen endnu lå som en velbevaret tidslomme blev den indrettet til museum. Og drejestigen S1 fik igen hjemme her.
Bilen er kendt fra Arne Ungermanns tegning til »Palle alene i verden«.
Bilen er kendt fra Arne Ungermanns tegning til »Palle alene i verden«.
Dansk Brandværnsmuseum i Oxbøl
Jeg har besøgt Dansk Brandværnsmuseum i Oxbøl. Dette museum lå tidligere i Århus, men der måtte det lukke, fordi der ikke var penge til at drive det videre. Omtrent samtidig åbnede der på en prestigefyldt adresse i det centrale Århus, i overværelse af dronningen og kronprinsen, et meget politisk korrekt museum ved navn ARoS. Det havde kostet over 300 mill. kr, og brandværnsmuseet kunne have været reddet for få hundrede tusind kr. Det var en selvfølge at de over 300 mill. skulle skaffes, men Anette Adamsen, enke efter brandværnsmuseets stifter Bertie Toré, måtte lukke sin mands livsværk på en sidegade i et industrikvarter i Åbyhøj - oven i købet indrettet i noget så politisk ukorrekt som en sporvognsremise - fordi de få hundrede tusind ikke kunne skaffes. Man skulle jo grumme nødig kunne beskylde det danske kulturliv for ikke at være ensrettet!
Senere har ildsjæle fået genetableret brandværnsmuseet i den lille vestjyske stationsby, men da det lukkede i Århus var det uden sikkerhed for at det kunne genopstå andetsteds.
Her en Bedford O stigevogn.
Her en Bedford O stigevogn.
På brandværnsmuseet i Oxbøl står en Nimbus som har tilhørt Århus Brandvæsen. Den har eet-bogstav nummer udstedt før 1958 på en erstatningsplade udstedt mellem 1958 og 76 (tyndere stregtykkelse, pladen i design 1958's dimensioner, og ingen bolthuller i pladen). Men på Alm. Brand's hjemmeside er denne nummerplade fejlagtigt vist som et eksempel på en ny historisk nummerplade. http://www.almbrand.dk/abdk/Privat/Forsikring/Forsikringer/BilOgBaad/Veterankoeretoejsforsikring/Mereomveteran/Historiskenummerplader/index.htm
Denne Commer - oprindelig fra Falck i Videbæk - kører endnu med sit oprindelige Skjern-nummer, og ses hvert år til div. træf.
Denne Commer - oprindelig fra Falck i Videbæk - kører endnu med sit oprindelige Skjern-nummer, og ses hvert år til div. træf.
De kommunale brandvæsener
De kommunale brandvæsener har ofte deres egne helt specielle nummerplader i eget design med sølvfarvet kommunevåben på deres afgiftsfri køretøjer. I systemet er de dog registreret under et 'skyggenummer' opbygget som et almindeligt bilnummer med bogstaverne KF og 5 cifre.
Her har vi en fra Trundholm i Odsherred. TB=Trundholm Brandvæsen og kommunevåben med Solvognen fra bronzealderen, fundet 1902 i Trundholm Mose.
Her har vi en fra Trundholm i Odsherred. TB=Trundholm Brandvæsen og kommunevåben med Solvognen fra bronzealderen, fundet 1902 i Trundholm Mose.
I Sønderjylland er de kommunale brandvæsener organiseret på en helt speciel måde. De har rod i de gamle sognekommuner fra før 1970, og i det gamle Tønder amt har de nummerplader der både i design og nummerets opbygning efterligner tyske nummerplader. De har 'kredsbogstaver' efter de kommuner som blev dannet i 1970, og 'seriebogstavet' er en forkortelse for køretøjets kategori.
TDR=Tønder kommune, og M=Motorsprøjte. Miljøvogne har U som seriebogstav. Måske er det tyske så gennemført at U står for Umwelt (M var jo også i forvejen optaget af motorsprøjter).
TDR=Tønder kommune, og M=Motorsprøjte. Miljøvogne har U som seriebogstav. Måske er det tyske så gennemført at U står for Umwelt (M var jo også i forvejen optaget af motorsprøjter).
Denne Mercedes fra Tinglev, motorsprøjte 6 (TGL M-6) tilhører nu Dragsholm Brandværnsforening.
Denne Mercedes fra Tinglev, motorsprøjte 6 (TGL M-6) tilhører nu Dragsholm Brandværnsforening.
Brandbil fra Aabenraa N 2190
Denne brandbil fra Aabenraa Brandvæsen har kørt med det samme nummer N 2190 kontinuerligt lige siden 1938, og den var i aktiv tjeneste lige til 1985. Imponerende.
Foran har den den originale vanteplade fra 1938...
Foran har den den originale vanteplade fra 1938...
...men bagfra er den ikke mindre interessant, for her har den en meget sjælden erstatningsplade design 1958.
...men bagfra er den ikke mindre interessant, for her har den en meget sjælden erstatningsplade design 1958.
Denne Margirus, som står på Speyer Trafikmuseum i Tyskland, blev leveret til Göteborgs brandvæsen i 1921, og den må have været indregistreret med et O-nummer.
Men da den har de nye svenske nummerplader må den have kørt i Sverige efter 1973.
Men da den har de nye svenske nummerplader må den have kørt i Sverige efter 1973.
|
|
|
|
|
|